top of page
  • Daisy

Mijn jeugd


Zoals verteld komen er nu vaker blogs online. Ik begin met een blog dat een samenwerking is met Joyce van Enjoyce en ... van .... Ze hebben een tag bedacht en daar horen vragen bij over je leven. Van je babytijd tot nu. Je kan altijd mee doen. Kopieer de vragen, beantwoord ze, deel ze op je blog en zet de tag erbij. Dit is in ieder geval die van mij:


Baby

Wat stond er op je geboortekaartje? (naam, gedichtjes, gewicht en lengte)

Ik heb zelfs het kaartje nog. Zal de foto's hierbij plaatsen.

Naam: Daisy Chantal

Gewicht en lengte stonden er niet op maar waren: 3125 gram en 50 cm lang.

Gedichtje staat hieronder op de foto(heb de rest van het kaartje weggelaten aangezien daar adresgegevens opstonden).



En dit was ik 10 uur na mijn geboorte (en nee het ligt niet aan de foto dat ik geel lijk. Mijn lever werkte niet goed en ik moest dan ook onder een blauwe lamp, daarna was het goed).



Wanneer en waar ben je geboren? (thuis/ziekenhuis)

Op 13 september 1991 in het ziekenhuis in Groningen (toen nog academisch ziekenhuis). Ben geboren met een spoedkeizersnee na een bevalling van 20 uur.


Wat was je eerste woordje?

Best cliché: maar dat was mama.


Met hoeveel maanden ben je gaan kruipen? En lopen?

Ik heb het kruipen overgeslagen, liep met 13 maanden los.


Peuter (2 tot 4 jaar)

Was je eenkennig als kind?

Verschrikkelijk erg. Was zelfs met 10 jaar nog bang om mijn moeder kwijt te raken op openbare plekken. Nooit geweten waarom het zo erg was, maar als ik nu met moeders op pad ben, houd ik haar nog steeds in de gaten.


Wat was je favoriete knuffel en hoe heette die?

Pino! Ook wel inieminie van Sesamstraat. Ik heb in de loop van de jaren wel de snorharen afgeknipt, een niet los te krijgen knoop in de staart gelegd en de tong is eraf(ik heb hem dus nog steeds).


Was je een lastige peuter? (weglopen, twee is nee fase)

Geloof dat ik daarmee best meeviel. Was dus al als de dood om moeders uit het oog te verliezen, en lirp dus echt niet weg. Maar ik was dus wel knap lastig qua eenkennigheid. Ook was ik erg gevoelig voor prikkels. Een middagje weg of bezoek, zorgde ervoor dat ik drie dagen uit mijn doen was en heel veel huilde en nauwelijks sliep. Was sowieso een slechte slaper. Mijn broertje (we verschillen 23 maanden, bijna 2 jaar), sliep de nachten al door toen moeders er af moest voor mij.


Wat is het meest kenmerkende aan jouw uiterlijk?

Geen idee eigenlijk. Op deze leeftijd had ik op mijn buik nog drie aardbeivlekken een in mijn nek ook nog één.


Ik op mijn 2e verjaardag:


Kleuter (4 tot 6 jaar)

Beschrijf je kinderkamer.

Mijn moeder wist alleen nog dat hij geel was met een behangrand met konijntjes erop. Verder heeft ze het niet onthouden(en ik ook niet).


Welk speelgoed wilde je vroeger, maar kreeg je niet? (Gevaarlijk, irritant geluid etc.)

Ehm.... Geen idee. Ook mijn moeder wist het niet meer. Ze hield niet van speelgoed dat veel herrie maakte, dus die kwamen er niet in.


Wat was je favoriete kinderboek/film/serie?

Ik werd heel graag voorgelezen uit Jip en Janneke. Echt veel boeken van gehad.

Film en serie waren Bassie en Adriaan en Ernst en Bobbi (die laatste kon ook van later zijn. Zowel mijn moeder als ik wisten het niet zeker meer). Ook keek ik graag Tom en Jerry en Shin Chan was ook een succes.


Welke dingen lustte je vroeger absoluut niet en nu wel?

Bananen, maar dat lust ik nog niet. Verder zou ik het niet weten. Ik mocht niet veel vanwege een glutenallergie (toen ik 8 was bleek ik dat gelukkig niet te hebben, maar toen was ik al vanaf mijn 4e op dieet). Vanaf mijn 8ste mocht ik dus pas echt alles eten en ik kan je zeggen dat dat niet van harte ging.


Puber

Had je altijd je huiswerk op tijd af en wat waren je favoriete vakken?

Haha, ik was heel braaf. Eigenlijk altijd alles af. Ik hield vooral van Nederlands. En aardrijkskunde en geschiedenis, niet om het vak, maar om de leraar: meneer Van der Laan. Zelfs mijn moeder heeft als tiener les van hem gehad en het was een leuke man. Mocht hem echt graag.


Ging je vaak uit? Zo ja, waar naar toe? (kroeg, bioscoop, club)

Nee, ik ben 1 keer uit geweest in een club en dat was zat. Vond het verschrikkelijk. Na een half uur keek ik al steeds op de klok om te zien of het een redrlijke tijd was om weg te gaan. Heb het om 3 uur uiteindelijk maar opgegeven en ben naar huis gegaan.

Ging wel eens naar de bioscoop, maar weinig aangezien ik niet echt vrienden had met wie ik dat kon doen.


Heb je spijt van iets wat je tijdens je puberteit hebt gedaan?

Vooral spijt van dat ik niet genoeg voor mezelf opkwam en dat ik zo onzeker was. Ook veel spijt van dat ik weinig meer weet van die jaren. Ben heel veel kwijt doordat ik niet goed in mijn vel zat.


Waar was je onzeker over tijdens je puberteit?

Waarover niet? Zoals ik al zei zat ik slecht in mijn vel. Ik was onzeker over mijn lichaam, over mijzelf, over hoe anderen over mij dachten, onzekerheid over eigenlijk alles wat ik deed.


Waar had je vroeger het meest ruzie over met je ouders?

Geloof het of niet, maar ik had eigenlijk nooit ruzie met mijn moeder en stiefvader(vader is overleden toen ik 8 was). Zoals ik al zei was ik best braaf en doordat ik niet lekker in mijn vel zat, zat ik eigenlijk altijd op mijn kamer, dus maakte ook geen ruzie.



Volwassen

Heb je nog contact met je schoolvrienden? Zo ja, hoe lang ben je nu bevriend?

Eigenlijk zo goed als niet. Ik spreek wel eens mensen van de basisschool via Facebook. Maar echt bevriend niet. Enige met wie ik veel om ga is Marloes. Daarmee zat ik op de secretaresse opleiding en ik heb bij haar op school gezeten de laatste 2 jaar van de middelbare school (hoewel we toen niet met elkaar omgingen, was toen meer hoi en doei). Verder spreek in nog wel eens met Joyce(Ja die van Enjoyce) en met Halima van de verpleegkunde opleiding.


Wat is de leukste herinnering aan je jeugd?

Ik denk de leukste toch toen ik naar Malta ging voor een maand voor een taalcursus. Was toen 16. Was echt een mooie tijd daar ondanks de situatie waar we op dat moment thuis in zaten.

En verder herinneringen met mijn vader. Die is helaas overleden toen ik 8 was.


Welke karaktertrekken heb je van je ouders geërfd?

Van mijn vader kan ik het eigenlijk niet echt meer zeggen. Doordat ik zo jong was en hem vooral ziek heb gekend, weet ik het niet echt. Maar denk toch wel de creativiteit. Hij hield van dingen maken (modeltreinen zelf gebouwd, bootjes zelf gebouwd, klussen, knutselen).

Van mijn moeder toch wel de hooggevoeligheid (hoewel ik het nog extremer heb) en zoals elke vrouw in de familie van mijn moeder: slecht slapen. Ook heb ik van haar de rust en observatievermogen geërfd en helaas ook de (anti-)sociale kant en het onzekere. Mijn moeder was vroeger precies zoals ik(zegt ze vaak).

Wat zijn jouw 2 grootste valkuilen in het leven?

Dat ik te afwachtend ben(je ziet me niet snel de eerste stap zetten, wacht altijd af en probeer er zelf uit te komen tot iemand ziet).

En mezelf wegcijferen, de zorgen van anderen gaan eigenlijk altijd voor.

Overige vragen


Als je het leuk vindt, kan je deze ook nog invullen. Deze vallen net buiten de leeftijdsgroepen hierboven.



Hoe had je liever willen heten?

Ik vind mijn naam uitstekend bij mij passen en wil hem dan ook niet aanpassen.


Hoe zagen je kapsels er uit door de jaren heen? (Foto’s!)

Ehm ik heb foto's gezocht van vroeger, maar kan ze niet vinden. Weet wel dat ik vanaf mijn 13e al permanent heb. Soms in wat korter haar(zoals met mijn trouwen), soms in iets langer haar. Echt lang heb ik het nooit gehad. Boblijn was het langst.





Meldde je je wel eens ziek, terwijl je dat eigenlijk niet was?

Hahha vooral op school. Met gymnastiek bijvoorbeeld of met sportdag was ik vaak "ziek" Of ging ziek naar huis. Op de middelbare ging ik dan altijd naar oma. Thuis zou ik het moeten uitleggen (zou achteraf wel meevallen trouwens, mijn moeder melde me vaak genoeg ziek voor dingen als sportdag).


Hoe ziet je leven er over 5 jaar uit?

Geen idee eigenlijk, ik kijk nooit ver vooruit, leef meer in het hier en nu. Wel anders. Damian en Neomi gaan dan al naar school, dus sowieso weer dagelijks naar school heen en weer. Ik hoop dan werk te hebben voor een paar uur in de week en misschien is er een derde kindje, of misschien wel niet. We weten nog niet of we dat willen en of het ons gegund is. Ik ga er vanuit dat ik nog samen ben met mijn man en ik hoop dat ik nog even gelukkig ben als nu.



9 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page