top of page
  • Daisy

4 mei: wel of niet herdenken

Vandaag is het 4 mei. De dodenherdenking is/was vandaag. Er is al dagen veel over gepraat. Veel berichten komen voorbij van ik ben wel of niet twee minuten stil. Voor als jullie het willen weten, ik hou me wel aan twee minuten stilte. Tot zover ik weet heb ik geen familie verloren in de oorlog. Ik ken alleen de verhalen van mijn oma. Ze woonde op dat moment met haar ouders in de molen in Haren. Als het luchtalarm ging, dan moest oma als klein meisje de molen in vluchten. De muren van de molen zijn ruim een meter dik en hier waren ze het veiligst.

Buiten dit om vertelde oma er altijd weinig over. Ze vond het niet prettig om erover te praten. Het was geen fijne tijd. Er tegenover staat wel, dat ze mijn opa leerde kennen in deze tijd. Opa kwam op dezelfde school als oma. Opa was gevlucht vanuit Amsterdam en kwam terecht in Haren. Het had dus ook wel weer wat positiefs.

Maar terug naar het onderwerp. Ik gaf al aan dat ik wel 2 minuten stil ben. Niet alleen voor de slachtoffers van de tweede wereldoorlog, maar voor alle Nederlandse oorlogsslachtoffers. Toch ben ik het in deze discussie ook wel weer eens met degene die zeggen dat ze het niet doen. Niet omdat ze het niet willen herdenken, maar om het verhaal erachter. Op scholen gaat zowat de hele geschiedenis over de tweede wereldoorlog en hoe verschrikkelijk dat was. Maar er is meer geschiedenis: je hebt ons Nederlands koloniaal verleden en daar heb ik nauwelijks een woord over gehoord en ook dat hoort bij de Nederlandse geschiedenis.

In de discussie wordt ook gewezen naar Moslim-haat. Voor mij staat dit los van de Dodenherdenking. Ik haat Moslims absoluut niet, ben er ook mee bevriend geweest, maar de Dodenherdenking gaat over de Nederlandse slachtoffers in de verschillende oorlogen. Die herdenk ik.

En ja er moet op scholen en in de geschiedenis van Nederland meer aandacht komen voor het koloniale verleden. Dat is absoluut iets wat echt moet en zal de geschiedenis lessen ook interessanter maken. Steeds weer over de tweede wereldoorlog ging op den duur wel vervelen, hoe erg ik het ook vind om te zeggen. Er is veel meer geschiedenis dan alleen dat. Toch moet ook dat wel blijven, maar er mag meer afwisseling in.

Tot zover mijn mening. Ieder jaar zal ik 2 minuten stil zijn, maar ik blijf hopen dat er toch ooit eens iets gaat veranderen in de geschiedenislessen. De Nederlandse geschiedenis bestaat uit veel meer dan de tweede wereldoorlog.

3 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page